Plateauwagen versus multitransporter. Wat is het verschil?
Van oudsher denken de meeste mensen bij een aanhangwagen direct aan een zogenoemde bakwagen. Deze heeft een open laadbak die tussen de wielen is geplaatst. Het voordeel hiervan is een geringe laadvloerhoogte en lager zwaartepunt. Doordat de wielen en spatborden zich naast de laadbak bevinden kent de bakwagen echter ook de nodige beperkingen. Zo kunnen de zijborden niet worden neergeklapt, moet er altijd over de wielen heen worden gebukt en kan de laadbak niet vanaf de zijkant worden beladen door en vorkheftruck.
De voordelen van een plateauwagen
De plateauwagen kent alle nadelen van een bakwagen niet en heeft de bakwagen qua verkoopaantallen dan ook al lang geleden ingehaald. Bij de plateauwagen beslaat de laadbak de volledige breedte van de aanhangwagen en is er dus geen hinder door uitstekende delen. De plateauwagen leent zich dan ook voor het vervoer van allerlei soorten lading, zelfs voertuigen. Om voertuigen te kunnen vervoeren zullen er echter wel oprijplaten moeten worden gebruikt en dan biedt de multitransporter toch wel een groot voordeel
De verschillen tussen plateauwagen en multitransporter
De plateauwagen is namelijk af fabriek niet uitgerust met oprijplaten, en biedt daar dus ook geen opbergmogelijkheid voor. Dit is waarin de Eduard multitransporter verschilt van de plateauwagen. De multitransporter is namelijk op dezelfde wijze opgebouwd als de plateauwagen, en heeft dus ook nagenoeg hetzelfde chassis. De multitransporter heeft echter speciale cassettes in het chassis onder de laadvloer waarin twee geprofileerde oprijplaten zijn weggeborgen. Deze oprijplaten kunnen heel eenvoudig aan de achterzijde van de wagen in- en uitgeschoven worden. Ze zijn dus altijd bij de hand zonder dat ze ruimte in de laadbak van de aanhangwagen of auto innemen.
De multitransporter heeft niet alleen oprijplaten maar ook een kabellier
Nog een verschil tussen beide aanhangwagens is het feit dat de Eduard multitransporter bij Aanhangcars ook is uitgerust met een kabellier aan de voorzijde. Hiermee kunnen voertuigen, die niet (meer) op eigen kracht kunnen rijden, ook op de laadvloer getrokken worden. Wij zijn van mening dat de lier eigenlijk niet mag ontbreken op een multitransporter, zeker omdat er dus ook voertuigen mee vervoerd kunnen worden. Daarom bieden wij de multitransporter dus altijd met oprijplaten en lier aan. Indien gewenst kan de wagen echter ook met alleen oprijplaten, en dus zonder lier, worden geleverd.